Youngtimer repareren

Veel youngtimers worden gereden als daily driver. Weliswaar wordt er vaak met vervoering naar een youngtimer gekeken en worden ze gekoesterd door de eigenaar, maar rijden zullen ze. Vanwege dit dagelijkse gebruiken en de over het algemeen relatief hoge kilometerstanden zal ouderdom zijn werk doen en slijtage optreden. Dat maakt reparaties en vervangingen een vast onderdeel in het leven met een youngtimer.

Peter Jaap

De ene youngtimer is natuurlijk de andere niet en er zijn heel wat betrouwbare youngtimers te vinden. Toch zal je als youngtimer-eigenaar er niet onderuit komen om zo nu en dan reparaties uit te (laten) voeren. Maar hoe doen je dat het slimst?

Naar de garage / specialist

De eerste optie is om de auto naar een garage te brengen. De dealer staat waarschijnlijk niet te springen om een youngtimer in onderhoud te nemen - reparaties worden door de dealer veelal als service gezien en niet als core business dus beperken ze die service het liefst tot nieuwe auto's waar relatief weinig onderhoud voor nodig is. Daarbij komt dat de dealer vaak de hoofdprijs rekent; soms wel tot het tienvoudige van wat een garage rekent! Rij je een bijzondere en waardevaste auto? Of is de auto tot het moment dat jij hem kocht aantoonbaar dealer-onderhouden geweest? Dan kan het met het oog op de eventuele verkoopprijs toch een reden zijn om hem bij de dealer te laten onderhouden.

Youngtimers zijn minimaal 15 jaar oud, en de techniek waarmee ze gebouwd zijn dus ook. Dit is dus relatief makkelijke auto-techniek en leunt nog niet zo sterk op software dan tegenwoordig het geval is. Dit maakt dat een all-round garage vaak reparaties kan uitvoeren aan jouw auto. All-round garages hebben een lagere uurprijs dan een dealer/specialist en het maakt voor simpele reparaties niet uit of een all-round garage of een dealer/specialist dat doet. Mocht de all-round garagist er niet uitkomen met jouw probleem, dan kennen zij vaak wel een specialist op het gebied van jouw merk. Die schakelen ze dan zelf in, of ze refereren je door naar die specialist.

De derde optie is om de auto naar een specialist te brengen. Vooral in de luxere youngtimer modellen van bijvoorbeeld BMW, Mercedes-Benz en Audi zit ook voor 15 jaar oude auto's aardig wat software. Bovendien kan het zijn dat je een eerste generatie van een bepaald model hebt waar nog kinderziektes in zaten. Vaak zijn dit moeilijker op te lossen problemen en is er voor software-problematiek ook specifieke software (en softwarekennis) nodig om het op te lossen. Een specialist heeft deze software en kennis vaak in huis. Sowieso is het een goed idee om een keer je auto door een specialist te laten checken (wellicht zelfs voor aankoop); goede kans dat zij toekomstige problemen van ver kunnen zien aankomen.

Zelf je youngtimer repareren

En dan nu mijn favoriete onderdeel; zelf je youngtimer repareren! Veel youngtimer-eigenaren zijn fervent auto-fan en weten de pareltjes er vaak wel tussenuit te pikken. Deze youngtimers worden dan ook door hun eigenaar vertroeteld en ze steken er buitensporig veel tijd in; zo ook met repareren. Als je affiniteit hebt met auto's heb je het vaak ook met de onderliggende techniek en dan kan je veel reparaties heel goed zelf uitvoeren. Dat het geld uitspaart is dan ook nog eens mooi meegenomen.

Je hebt voor het merendeel van de reparaties echt geen brug nodig, hoewel het natuurlijk wel handig is. Met een (pneumatische) krik kom je vaak ook al een heel eind. Daarnaast raad ik aan dat je in ieder geval de volgende gereedschappen in je gereedschapskist hebt liggen;

Onderdelen

Hoe goed onderdelen verkrijgbaar zijn hangt af van het merk, het type en natuurlijk het specifieke onderdeel zelf. Sommige merken bestaan niet meer (bijvoorbeeld Saab) en daarom kan het iets lastiger zijn om aan onderdelen te komen, hoewel dit meestal prima gaat (er springen natuurlijk andere partijen in dat gat).

Veel onderdelen zijn ook in een generieke variant verkrijgbaar die niet door het merk zelf maar door een toeleverancier zoals Bosch worden gemaakt. Dit noemt men dan een Original Equipment Manufacturer oftewel OEM-onderdeel. Deze OEM-onderdelen doen qua kwaliteit vaak niets onder ten opzichte van een merk-eigen onderdeel en het scheelt vaak heel veel geld!

De juiste onderdelen vinden

Het lastige kan soms zijn om het juiste onderdeel te vinden voor jouw auto. Gelukkig kunnen auto-onderdelen sites jou vaak een heel eind op weg helpen door middel van het K-type systeem. Jouw model auto heeft een specifieke K-type die tot op motor-niveau specifiek kan zijn. Veel onderdelen zijn vervolgens gekoppeld aan een K-type. Als je op een auto-onderdelen site vervolgens jouw kenteken invoert kan de site het K-type van jouw auto opzoeken en alle onderdelen die op jouw auto passen weergeven. Gebruik die optie dus om teleurstellingen te voorkomen!

VIN decoden

Weet je niet exact welke opties op jouw auto zitten (wellicht omdat de verkoopadvertentie onvolledig was) of vermoed je dat er opties zijn verwijderd (vaak bij import om de BPM te drukken)? Je kan de originele optielijst van jouw specifieke auto opzoeken door middel van een proces dat "VIN decoding" wordt genoemd. Elke unieke combinatie van opties heeft van de fabrikant een unieke code gekregen. Deze code is verwerkt in jouw Vehicle Identification Number (VIN), in Nederland meestal chassisnummer of framenummer genoemd. Op welke plek jouw chassisnummer zit kan je opvragen via kenteken-informatie sites zoals Kentekencheck.nl. Veel voorkomende locaties zijn;

  • Op de bodemplaat bij de bestuursstoel;

  • Midden tegen het schutbord onder de motorkap;

  • Op de rechter schroefveerkoker onder de motorkap.

Als je je VIN hebt gevonden kan je deze invoeren op verschillende sites zoals Vindecoder.eu of Auto-vin-decoder.com. Je krijgt dan de optielijst te zien voor jouw auto.

Marktplaats / eBay

Als je het nummer van het originele onderdeel hebt gevonden loont het om op dit nummer in combinatie met het merk van je youngtimer te zoeken. Vaak vind je vervolgens sites die OEM-versies van dit onderdeel aanbieden die stukken goedkoper zijn. Ook kan je dit nummer gebruiken om binnen tweedehands-verkoopsites zoals Marktplaats of eBay te zoeken. Vooral op eBay staan veel tweedehands auto-onderdelen voor schappelijke prijzen. Let wel goed op; je krijgt er over het algemeen geen garantie of retourrecht bij en vaak zijn deze onderdelen van een schade-auto gehaald om los door te verkopen. Caveat emptor!

Youtube

Mijn favoriete manier om te leren hoe ik een reparatie moet uitvoeren of een onderdeel moet vervangen is om Youtube filmpjes te bekijken. Er zijn ontzettend veel mensen die hun auto zelf repareren en hun kennis graag met je delen. Vaak kijk ik meerdere video's over hetzelfde onderwerp; van veel filmpjes is het beeld slecht, de audio is slecht, de persoon in de video legt het onduidelijk uit of de werkzaamheden zijn net vanuit een verkeerde hoek gefilmd. Meerdere video's kijken helpt dan om een compleet beeld te vormen.

Mocht je er niet uitkomen dan is dit ook meteen een manier om contact te leggen met iemand met ervaring; via de comments op de video zijn deze enthousiastelingen vaak niet te beroerd om je verder te helpen.

Fora

Mijn andere favoriete bron van veel specifieke kennis zijn de verschillende fora. Elk merk heeft sowieso wel een handjevol fora waar met veel passie over de auto's en dus ook over jouw youngtimer wordt gepraat. Twee voorbeelden voor BMW's zijn de Bimmerfest.com forums en de 5series.net forums. Mocht je hier zelf een vraag willen stellen omdat je het antwoord niet kan vinden, zorg er dan voor dat je bericht in ieder geval een aantal foto's bevat van het probleem, een duidelijke probleemstelling (inclusief zoveel mogelijk gegevens zoals bijvoorbeeld een foutcode) en alles wat je zelf al hebt uitgezocht en geprobeerd. Dat scheelt veel onnodig heen-en-weer.

Clubs

Als laatste zijn er in veel landen, en dus ook in Nederland, autoclubs. Dit zijn vaak wat kleinere maar zeer actieve clubs die van alles organiseren zoals autoshows, rondritten, barbecues, etcetera. Hier zit vaak enorm veel kennis onder een klein aantal leden. Bij een club word wel van je verwacht dat je actief meedoet; even langskomen om informatie binnen te hengelen is niet de bedoeling. Gelukkig zijn veel van deze clubs enorm gezellig en verwelkomend, dus ga eens langs! Er zijn clubs voor specifieke merken, voor youngtimers in het algemeen, voor oldtimers, voor historische auto's en ook clubs voor alle merken auto's bij elkaar.