Wat is een youngtimer?
Veel mensen kennen de term oldtimer wel; vraag iemand wat een oldtimer is en goede kans dat diegene antwoordt met "een hele oude auto". Een exacter antwoord zal zijn dat een auto minstens 40 jaar oud moet zijn om als oldtimer aangemerkt te mogen worden. Dit biedt een aantal fiscale voordelen.
Dit is met een youngtimer niet anders, maar de minimale leeftijd verschilt; een youngtimer is minimaal 15 jaar oud. Dat houdt dus in dat youngtimers tussen de 15 en 40 jaar oud zijn, en oldtimers ouder dan 40 jaar zijn.
Ook youngtimers bieden aantrekkelijke fiscale voordelen, hoewel deze voordelen alleen tellen als je de auto zakelijk rijdt. Rij je je auto privé, dan heb je geen extra voordelen om een youngtimer te rijden ten opzichte van jongere auto's - en nadelen ten opzichte van een oldtimer (die fiscale voordelen tellen wel bij privé-aanschaf).
Maar zijn youngtimers wel betrouwbaar?
De ene youngtimer is de andere niet. Er rijden in Nederland heel wat youngtimers en oldtimers op de weg, en die verschillen sterk in kwaliteit en betrouwbaarheid. Gelukkig kennen we in Nederland de algemene periodieke keuring (APK), wat betekent dat de auto's in ieder geval op het gebied van veiligheid (remmen, gordels, spiegels, lichten, bandprofiel, uitlaat, etcetera) een zeker minimaal niveau hebben.
Dat gezegd hebbende, en individuele gevallen terzijde, zijn er merken die in grotere getale worden vertegenwoordigd onder de youngtimers dan andere merken. Het gaat dan om onder andere;
Volvo
BMW
Audi
Saab
Mercedes
Volkswagen
Zoals je wellicht ziet zijn het degelijke Duitse en Zweedse merken, die de tand des tijds hebben doorstaan. Veel van deze types waren in hun jonge jaren lease-toppers waardoor er veel van hebben rondgereden en er dus veel van over zijn. Sommige modellen zijn al bijna klassiekers geworden.
Reparatie van youngtimers is over het algemeen een stukje duurder dan van nieuwe auto's. Dit komt natuurlijk omdat nieuwe auto's minder kapot gaan omdat de onderdelen minder slijtage hebben gehad. Daarentegen zijn youngtimers vaak technisch gezien simpeler en kunnen veel garagisten met deze auto's overweg. Niet elke garage op de hoek kan een Tesla repareren, zeg maar.
Je kan ook zelf proberen je auto te repareren. Vaak zijn onderdelen verrassend vaak in generieke varianten online te vinden. Het kan natuurlijk zijn dat er een onderdeel van jouw auto kapot is die niet goed voorradig is. Wellicht kan je een tweedehandse vinden via Marktplaats of eBay.
“Youngtimers zijn veelal degelijke Duitse en Zweedse auto’s, die de tand des tijds hebben doorstaan”
Jaartal of kilometerstand?
Je zou zeggen dat hoe jonger een auto is, hoe beter. Vaak willen mensen een nieuwere auto in plaats van een oudere, gebaseerd op de aanname dat nieuwere auto's degelijker zijn. Over het algemeen klopt deze aanname, maar het hangt, zoals altijd, van het specifieke geval af. Automerken bouwen vaak voort op een al bestaand type, die ze dan een facelift , een nieuwe motor of een geheel nieuw uiterlijk geven op basis van het vorige model. Maar zo nu en dan introduceren automerken een nieuw type, om hun aanbod te verbreden (bijvoorbeeld een SUV naast hun stationwagen of cabrio).
Als een automerk een nieuwe model op de markt brengt, is de kans aanwezig dit hier kinderziektes in zitten. Deze kunnen 15 jaar later opgelost zijn (al dan niet door een terugroepactie van de fabrikant), maar vaak ook niet. Zo kan het dus voorkomen dat je beter af bent met een oudere auto van een doorontwikkeld model dan met een jongere auto van een op dat moment nieuw model.
Wanneer is een youngtimer interessant?
Een youngtimer is interessant wanneer je de auto zakelijk hebt, en er (ook) privé gebruikt van maakt. Gebruik je de auto 100% zakelijk, dan biedt een youngtimer geen fiscale voordelen: de zaak betaalt dan alles. Het kan dan nog steeds interessant zijn om een youngtimer aan te schaffen; de kosten liggen over het algemeen lager dan het aanschaffen van een jongere auto. Vaak staren mensen zich blind op jaartal of kilometerstand, terwijl bij het aanschaffen van een auto meer overwegingen van belang zijn.
Gebruik je de (ook) privé, dan wordt een youngtimer zeer interessant vanwege de manier waarop de bijtelling wordt berekend. Deze bedraagt namelijk 35% van de dagwaarde van de auto, waardoor deze kosten over het algemeen significant lager liggen dan een vergelijkbare auto met 20% bijtelling op de cataloguswaarde. Daarnaast kunnen alle andere gerelateerde kosten (behalve boetes) op de zaak worden gezet, wat toch al gauw de helft scheelt per gereden kilometer.
Marge-auto of BTW-auto?
Soms zie je in advertenties op auto-sites staan; "Let op: marge-auto!". Of juist "Let op: BTW-auto!". Wat houdt dat in? Er zijn hier maar 2 opties; een marge-auto of een BTW-auto. Is een auto een marge-auto, dan is het automatisch geen BTW-auto en vice-versa.
Een marge-auto is een auto die minstens één keer in eigendom van een particulier is geweest. Omdat een particulier geen BTW kan verrekenen, is over de auto op dat moment BTW betaald en wordt er vanaf dat moment bij doorverkoop geen BTW meer over berekend.
Een BTW-auto is het tegenovergestelde; deze is altijd zakelijk in bezit geweest en er is dus nog geen BTW over afgerekend aan de staat. Mocht je zakelijk een BTW-auto kopen, dan kan je dus de betaalde BTW terugvorderen. Bij een marge-auto kan dit niet, want daar zit geen BTW in de verkoopprijs opgenomen.
Mocht je een marge-auto zakelijk hebben gekocht en er privé gebruik van maken, dan dien je hierover jaarlijks 1,5% van de cataloguswaarde als BTW af te dragen.