Wat is de youngtimer-regeling?
Als we het hebben over youngtimers komt vaak de term youngtimer-regeling voorbij. Wat houdt deze precies in? De youngtimer-regeling is een regeling getroffen door de Belastingdienst die het voor ondernemers fiscaal aantrekkelijk maakt om een youngtimer te rijden in plaats van een nieuwe(re) auto aan te schaffen.
Deze regeling bestond al een poos maar is in 2016 door toenmalig staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes nog interessanter gemaakt door een bijtelling van 35% te rekenen over de waarde van de auto in het economisch verkeer, makkelijk gezegd de dagwaarde.
Bijtelling
Voordat we verder gaan is het verstandig om uit te leggen wat bijtelling nou precies is. Bijtelling houdt in dat je, wanneer je een zakelijk geregistreerde auto privé rijdt, je hier privé een vergoeding voor dient te betalen. De bijtelling wordt aangegeven in de vorm van een percentage en het bedrag wordt bij je inkomen opgeteld. Hierover betaal je dan inkomstenbelasting. Vanaf 2018 zijn de bijtellingstarieven als volgt:
Bijtelling volledig elektrische auto: 4% van de cataloguswaarde
Bijtelling alle andere auto's: 22% van de cataloguswaarde
Bijtelling youngtimer: 35% van de dagwaarde
Bijtelling volledig elektrische youngtimer: 17% van de dagwaarde
De laatste bijtellingscategorie is op dit moment nog niet relevant; de eerste volledig elektrische auto's zijn nog lang niet youngtimers. De eerste echte volledig elektrische verkooptopper is de Tesla Model S, die in Nederland pas in augustus 2013 op de markt is gekomen en dus pas in 2028 youngtimer wordt. Nog even wachten dus!
Bijtellingspercentages voor youngtimers per jaar
CO2-uitstoot | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
geen (elektrisch) | 14% | 14% | 17% | 17% | 17% | 17% | 17% |
1-50 g/km | 17% | 25% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% |
51-82 g/km | 24% | 31% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% |
83-106 g/km | 30% | 31% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% |
v/a 107 g/km | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% | 35% |
Dagwaarde bepalen
De dagwaarde wordt juridisch uitgelegd als "de waarde van de auto in het economisch verkeer". Hiermee wordt dus niet de aanschafwaarde bedoeld! Anders zouden we een schade-auto voor de helft van de prijs kunnen gaan rijden. In praktijk kan je de auto tegen elke waarde op de balans zetten en daar bijtelling over betalen. Maar als de belastingdienst controle doet en een auto tegen een verdacht lage waarde op de balans zien staan willen ze daar wel graag bewijs voor zien. De methode die veel mensen hanteren is om een aantal (stuk of 5 tot 10) soortgelijke auto's op Marktplaats te zoeken en daar screenshots van te maken. Zorg dat de datum er bij op staat!
Een andere tip is om een gratis automatische taxatie te laten doen op Wijkopenautos.nl. Deze kan je dan uitprinten (zorg dat er een datum op staat) en in je boekhouding opnemen.
Youngtimer-regeling controversieel?
Veel mensen vinden de youngtimer-regeling controversieel. Waarom mensen belonen om oudere auto's (vaak ook nog diesels) op de weg te houden? Kunnen we dat belastingvoordeel niet omzetten naar een stimulans voor volledig elektrische auto's? Uit onderzoeken blijkt echter dat het leeuwendeel van de fijnstof die vrijkomt uit banden en remmen komt. Daarbij neemt het youngtimer-deel van het Nederlandse wagenpark zo'n klein deel in dat de fijnstof-uitstoot van youngtimers ten opzichte van andere auto's te verwaarlozen valt. Dezelfde redenering is met succes gebruikt door de oldtimerlobby en heeft in 2016 geleid tot de terugkeer van de vrijstellingsregeling zoals die gold voor 1 januari 2014.
“Dezelfde auto als youngtimer-auto rijden is dus 70% goedkoper!”
Korte rekenvoorbeelden
Splinternieuwe middenklasser
Laten we een berekening doen met een middenklasser stationwagen die in de lease populair is; een Volvo V40. Laten we stellen dat de cataloguswaarde van deze auto 45.000 euro is en de bijtelling dus 22%. In dat geval wordt er dus (45.000 x 0.22 = ) 9.900 euro bij je bruto inkomen opgeteld. Bij een inkomstenbelastingtarief van 41% is dat jaarlijks netto 4.059 euro, wat maandelijks netto 338,25 is. Zit je in het hoogste inkomstenbelastingtarief van 52%, dan kost die auto je maandelijks (45000 × 22% × 52% ÷ 12 =) netto 429 euro.
Middenklasser van 14 jaar oud
Doen we dezelfde berekening voor een middenklasser van 14 jaar oud (dus nog net geen youngtimer), dan komen we op exact dezelfde bedragen uit! Daarom zien we dat in de lease vaak auto's na al 3 jaar er weer uit gaan; op dat moment zijn ze economisch nog aardig wat waard en voor de lease-rijder is het net zo duur om een splinternieuwe auto te rijden als een auto van 14 jaar oud. De keuze is dan dus snel gemaakt!
Youngtimer uit 2004
Dezelfde auto uit de vorige rekenvoorbeelden is 15 jaar later met bijna 80% in waarde gedaald, als we een kilometerstand bij aanschaf van ongeveer 100.000 kilometer aanhouden! Je kan dit voor veel auto's zelf narekenen op themoneycalculator.com. De bijtelling voor youngtimers is 35% van de dagwaarde. We komen dan dus uit op (45.000 x 20% x 35% x 41% / 12 =) netto 107,63 euro voor het 41% tarief en op 136,50 euro voor het 52% tarief.
Dezelfde auto als youngtimer rijden is dus bijna 70% goedkoper!
BTW
Let er echter op dat de overheid nog een BTW-vergoeding wilt zien over je youngtimer als het een marge-auto is. Een marge-auto is een auto die minstens één maal in eigendom van een particulier is geweest. Omdat een particulier geen BTW kan verrekenen, is over de auto op dat moment BTW betaald en wordt er vanaf dat moment bij doorverkoop geen BTW meer over berekend.
Een BTW-auto is het tegenovergestelde; deze is altijd zakelijk in bezit geweest en er is dus nog geen BTW over afgerekend aan de staat. Mocht je zakelijk een BTW-auto kopen, dan kan je dus de betaalde BTW terugvorderen. Bij een marge-auto kan dit niet, want daar zit geen BTW in de verkoopprijs opgenomen.
Mocht je een marge-auto zakelijk hebben gekocht en er privé gebruik van maken, dan dien je hierover jaarlijks 1,5% van de cataloguswaarde als BTW af te dragen.
In ons rekenvoorbeeld zou dat jaarlijks neerkomen op 45.000 * 1,5% = 657 euro bruto. Dat zou dus maandelijks netto 22,45 euro (41%-schaal) of 28,47 euro (52%-schaal) zijn.
Je auto wordt per jaar goedkoper!
Een extra bijkomstigheid is dat aangezien je auto steeds ouder wordt en de youngtimer-bijtelling wordt berekend op de dagwaarde, je kosten automatisch elk jaar zakken omdat de waarde van de auto lager wordt naarmate de auto ouder wordt. Dit is echter niet het geval wanneer je auto om wat voor reden dan ook aantrekkelijker wordt, bijvoorbeeld omdat het een bijzondere auto is die onder verzamelaars in trek komt. Dan stijgen je kosten juist!